Voorzieningen (Zwembad(en)/bibliotheek)

25 juni 2016

Geheugenopfrissertje voor oud-wethouder Oudesluijs

We wreven onze ogen uit van verbazing toen wij in de Eendrachtbode van verleden week het verslag lazen van het bezoek van een delegatie van provinciale PvdA-prominenten aan ons eiland. "Winkels aan de randen, terwijl de kernen verpauperen, dat moet je niet willen", zo luidde de belangrijkste conclusie nadat het gezelschap door oud-wethouder Jan Oudesluijs langs "de pijnpunten van Tholen" was gevoerd.

15 september 2015

SP vindt buiten spelen vet cool!

Maandag 14 september kwamen twee ambtenaren van de gemeente in de Garnalenstraat en de Plantagestraat in Tholen-stad praten over de plannen met de speeltuintjes in deze straten. De bijeenkomst op deze regenachtige maandagavond had als doel het te volgen beleid met de omwonenden te bespreken.

Foto: Gaby de Vreugd

Door de gemeente is een rapport opgesteld ('Buiten spelen is vet cool') waarin het speelruimte beleid 2013-2017 wordt beschreven.
Minder speeltoestellen, een centrale speelplaats en speelaanleidingen verspreid over de kern.
De SP was aanwezig om de buurtbewoners te horen en er op toe te zien dat de gemeente de plannen uit dit rapport gaat uitvoeren.

1 maart 2015

SP: Reken af! met afbraak van de leefbaarheid

Foto: Inge Wessels
Zaterdag was de SP weer op pad. Deze keer op campagnetoer voor de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart. In een koud Poortvliet starten zeven SP’ers de dag. Vol enthousiasme werd de caravan gestald bij de Attent supermarkt. De enige supermarkt van Poortvliet die dit jaar de deuren gaat sluiten. Als niet wordt ingegrepen door de gemeente verliezen bewoners de enige supermarktvoorziening in hun buurt. Dat heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid van Poortvliet.Lees verder
13 februari 2015

'Het is jammer',oordeelt college over sluiting super Poortvliet

- Het kan toeval zijn dat de antwoorden van B&W op SP-vragen over de dreigende sluiting van de enige supermarkt van Poortvliet op vrijdag de dertiende worden gepubliceerd, maar ze passen wel bij deze ongeluksdag. Want uit het antwoord spreekt alleen maar gelatenheid bij het college over de kansen om de dreigende sluiting ten goede te keren.

21 januari 2015

SP slaat alarm: Poortvliet verliest zijn supermarkt

Poortvliet dreigt (na Scherpenisse) het tweede dorp op het eiland Tholen te worden zonder supermarkt. De eigenaresse van de dorpssuper heeft besloten om op 1 mei het bijltje er bij neer te gooien en haar zaak te sluiten. Daarmee raakt het dorp niet alleen de kruidenierswinkel kwijt, maar ook de bakker en het postagentschap. Voor de SP'ers Kees Slager en Theo Korevaar reden om bij de gemeente aan de bel te trekken.

11 september 2014

Stop uitkleding van de leefbaarheid!

De Eendrachtbode van 11 september bracht het nieuws dat alle bibliotheekvestigingen op Tholen dicht gaan. De stichting Bibliotheek Oosterschelde heeft het hard te verduren door de bezuinigingen, die ze van de gemeenten in de Oosterschelderegio (ook Tholen) krijgt opgelegd. In totaal  zou de stichting in de gemeente Tholen zo’n 275.000, = euro moeten bezuinigen. En daarom zou Tholen al zijn bibliotheken in één klap kwijt raken.

In het verleden heeft de SP zich al ingezet om de bibliotheekvestiging in Poortvliet open te houden. Vooral ook omdat deze prima functioneerde en dankzij de hulp van vele vrijwilligers in een behoefte voorzag. Maar de meerderheid van de gemeenteraad ging toen akkoord met het voorstel van B&W om deze (zeer goedkope) bibliotheek te sluiten en was ongevoelig voor het argument van de dorpsbewoners, dat de bibliotheek van groot belang is voor de leefbaarheid.

15 juni 2014

SP haalt in korte tijd ruim 100 handtekeningen op.

In een goed uur tijd haalden Thoolse SP'ers zaterdag  op de braderie van Sint-Philipsland ruim 100 handtekeningen op tegen het sluiten van de verzorgingshuizen in Nederland. Deze (landelijke) SP actie is een reactie op het plan van dit kabinet om 800 van de 1300 verzorgingshuizen te sluiten. Vanwege de bezuinigingen moeten ouderen, die nu nog  in verzorgingshuizen zitten, gedwongen verhuizen. Anderen komen het verzorgingshuis niet meer in, terwijl ze die geborgenheid juist nodig hebben.