Wat is de echte mening over het nieuwe huisvuilbeleid op Tholen?

16 augustus 2017

Wat is de echte mening over het nieuwe huisvuilbeleid op Tholen?

Kort overzicht resultaten enquête huisvuil inzameling 12 augustus.

Zaterdag 12 augustus stonden we met vijf kerngroepleden en Jeroen (Middelburg) op de braderie van Sint Annaland. Onze onderzoeksvraag was hoe het nieuwe ophaalschema voor het huisvuil en plastic tot nu toe is bevallen.

We hebben ruim honderd inwoners van Tholen gesproken en gevraagd naar hun bevindingen. In grote lijnen kwamen de reacties erop neer dat 60% ontevreden is. Dit betekent dat 40% geen klachten heeft over het nieuwe schema. Wat ons wel is opgevallen dat de “klagers”(vrijwel) geen contact met de gemeente hebben opgenomen. Gevraagd naar de reden kwam meestal de reactie: het helpt toch niet, je krijgt niemand te spreken of  er werd beloofd teruggebeld te worden maar dat  gebeurde niet. Hoe is dit te rijmen met de opmerking dat er nauwelijks klachten zijn? Als er zo wordt gehandeld dan snap ik wel dat er geen klachten zijn.

Grootste ergernissen waren: stank, ongedierte (maden etc),te vol. Een aantal ondervraagden gaf aan overtollig huisvuil bij anderen in de container te dumpen(in overleg).

Welke inwoners hebben geen klachten? Kleine gezinnen en mensen met een grote tuin zodat de bakken niet vlak naast de deur staan.

Een veel gemaakte opmerking: haal de bakken in de zomermaanden wel 2x per maand op, dan zou het al veel beter zijn. Ook de kwaliteit van de zakken voor plastic afval laat te wensen over.

Reacties

Vind het persoonlijk niet erg om mijn afval te scheiden, als ze maar volgend jaar de kosten omlaag brengen van de afvalstoffenheffing zoals beloofd. Maar ja, ik geloof niet erg in sprookjes. Waarom niet net als in Halsteren iedere 2 weken de grijze en als je hem niet buitenzet krijg je korting per keer dat ie niet geleegd wordt. Ook een pasjes systeem zou goed werken net als in Bergen op Zoom. Ben trouwens al een paar keer op de stort geweest voor hout en papier maar er wordt nog steeds huisvuil in zakken in de restafval gegooid er werd gewoon niet gecontroleerd en zeker als het hard regent moet je er naar toe