VAN WIE IS ONS GELD ?

8 november 2022

VAN WIE IS ONS GELD ?

De digitale euro of het digitaal centralebankgeld wordt in het Engels de CBDC (central bank digital currency) genoemd.

De Europese Centrale Bank (ECB) onderzoekt, in samenwerking met de Nederlandse Bank (DNB), of een digitale munt ook in Europa toekomst heeft.

China loopt hieromtrent voorop en zal in de loop van 2023 zijn digitale Centralebankmunt introduceren.  Let wel : China wil hiermee meer grip op de Chinese bevolking krijgen.

Maar het is nog niet te laat, zegt Mahir ALKAYA. Hij is in een podcast te beluisteren via onderstaande link.

De eerste periode van verkenning hebben de Brusselse onderzoekers afgesloten. Er werd op 14 juli 2021 besloten om de onderzoeken verder te zetten zodat midden 2023 de Europese digitale munt voorgesteld kan worden.

Mahir wil iedereen wakkerschudden !

Laat dit niet gebeuren. Geef ons geld niet een vorm die Europa naar eigen believen kan verstrekken of niet.

Bijvoorbeeld ; bij de CBDC wordt meteen of na invoering van de Digitale Centralebankmunt ingebouwd, een mogelijkheid voor de ECB of voor de DNB om geen CBDC’s meer te verstrekken na 7u ‘s avonds. De reden die zou kunnen opgegeven worden kan in de algemene voorwaarden staan, een regel die trouwens vast door eenieder behoorlijk acceptabel gevonden kan worden, namelijk : “we doen alles om de veiligheid van onze burgers te garanderen”. Onder die regel zou Europa kunnen verantwoorden geen geld meer te kunnen of moeten verstrekken na 7u 's avonds.

Of zoals in de podcast gezegd werd : je kunt dit jaar geen boot meer kopen want je bent reeds twee keer met het vliegtuig op vakantie geweest.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het zou kunnen ingevoerd worden.

Op woensdag 23 november 2022 wordt hierover een debat gevoerd in de Tweede kamer. Mahir hoopt dat de publieke tribune dan vol zit! Beleidsmakers moeten zien dat het Nederlandse volk zich er wel degelijk tegenaan bemoeit.

Mahir zei : “De SP wil de democratie uitbouwen” !

Als partij, als volk moeten we ons blijven bemoeien VOOR het te laat is !

Het boek dat Mahir schreef (Van wie is ons geld ?) is te bestellen via onderstaande link.