Extra Treinverbinding Zeeland

2 februari 2024

Extra Treinverbinding Zeeland

Onze voorzitter Corrie van der Horst heeft, samen met Max Broersen van de SP Schouwen-Duiveland, een schriftelijk verzoek ingediend bij de Provincie Zeeland om een extra treinverbinding mogelijk te maken. Deze nieuwe verbinding zou van Vlissingen via Middelburg moeten lopen, over de Zeelandbrug en door Schouwen-Duiveland, om uiteindelijk richting Zuid-Holland te gaan. Dus ook "langs" de gemeente Tholen.

Nu kent Zeeland nog slechts één treinverbinding, die van Vlissingen en Middelburg naar Bergen op Zoom. De Zeeuwse SP vind dat ook de noordelijke eilanden een spoorlijn nodig hebben

De huidige treinverbinding die Zeeland met Brabant verbindt, is vele jaren geleden opgezet om Zeeland een betere verbinding te bieden met de rest van Nederland. Gezien de ontwikkelingen in Zeeland verdiend de provincie een (nog) betere bereikbaarheid voor alle lagen van de bevolking. Eén treinverbinding is te weinig voor deze bereikbaarheid.

De treinverbinding met Brabant geeft al jaren vertraging en oponthoud. Vooral tijdens het recreatieseizoen, wanneer er drie keer zoveel mensen de provincie bezoeken. De 2e treinverbinding is belangrijk zodat er een snelle en efficiënte verbinding van en naar de provincie mogelijk blijft.